چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۴
۰ نفر

علی عباسپور تهرانی*: حالا دیگر مسئله اعلام نشدن بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها تنها دغدغه به وجود آمده برای جامعه دانشگاهی کشور نیست، بلکه پای تمام اعتبارات دانشگاهی در میان است

اعتباراتی که در ابهام کامل قرار گرفته‌اند و تکلیف‌شان مشخص نیست.

آنچه در مجلس هفتم به تصویب رسید و به دولت ابلاغ شد، ردیف‌های مستقل بودجه‌ای بود که برای دانشگاه‌ها در نظر گرفته شد اما آنچه امروز شاهدش هستیم خبر از عدم‌اجرای مصوبات مجلس از سوی دولت می‌دهد. این وضعیت آنچنان بود که در اواخر کار مجلس هفتم نیز مورد پیگیری و توجه قرار گرفت تا دولت طبق قانون بودجه 87 عمل کند و با تلاش‌های دکتر حداد عادل، دولت آیین‌نامه اجرایی خود را که برخلاف مصوبات مجلس بود، اصلاح کرد و ردیف‌های بودجه مستقل دانشگاه‌ها را در نظر گرفت.

با این حال، با توجه به وضعیت معلق اعتبارات دانشگاهی به‌نظر نمی‌رسد که این اصلاحات وارد بدنه اجرایی دولت شده باشد و مسلما ادامه این روند به هیچ عنوان به سود جامعه علمی کشور نخواهد بود.

از جمله مصوباتی که ما برای رشد زمینه‌های پژوهشی و نیز ایجاد یک رابطه خوب و دوسویه میان دانشگاه‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی به آن امیدواریم بند «و» تبصره 9 بودجه درخصوص الزام دستگاه‌ها به اختصاص یک درصد از بودجه خود برای پژوهش است که براساس آن یک هزار و 400 میلیارد تومان به بودجه پژوهشی کشور افزوده می‌شود.

اما این هم از جمله بندهایی از قانون است که نظارت مشترک وزارت علوم و نیز شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری را می‌طلبد که البته با ادغام شوراها از سوی دولت تحقق این امر دشوار شد؛ هرچند ادغام شوراها تغییری در مسئولیت وزارت علوم ایجاد نمی‌کند و این وزارتخانه باید پیگیری‌های لازم را جهت تحقق این بند از قانون بودجه به عمل آورد.

جای تأسف است که وضعیت کنونی به گونه‌ای است که پیش‌بینی در مورد میزان رشد یا کسری بودجه دانشگاه‌ها تبدیل به یک مسئله فرعی شده است؛ زیرا هنوز  هیچ بودجه‌ای برای فعالیت‌های پژوهشی، عمرانی و... دانشگاه‌های کشور تخصیص نیافته و این امر موجب سرگردانی مسئولان دانشگاه‌ها شده است، زیرا اعلام بودجه - هرچند کمتر از میزان مورد انتظار- لااقل این امکان را در اختیار آنان قرار می‌دهد که برآوردی از وضعیت خود داشته باشند و با در نظر گرفتن شرایط، برای یافتن منابع مالی مورد نیاز خارج از بدنه اعتبارات دولتی، چاره‌ای بیندیشند.

مجلس هشتم مسلما پیگیری‌های نمایندگان دوره قبل را ادامه خواهد داد. تنها به کمی زمان نیاز داریم تا این مجلس نوپا شکل مشخصی به‌خود بگیرد تا بتواند به خوبی به این مسئله رسیدگی کند.

*رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هفتم
و نماینده مردم تهران در مجلس هشتم

کد خبر 54642

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز